Program Mój Prąd zrewolucjonizował podejście Polaków do korzystania z potencjału, tkwiącego w odnawialnych źródłach energii. Dzięki oferowanym dotacjom, znacznie większa liczba gospodarstw domowych mogła rozpocząć korzystanie z ekologicznych rozwiązań, co przyczyniło się nie tylko do sporych oszczędności, ale również i do wzrostu świadomości, związanej z koniecznością ochrony środowiska naturalnego. W odpowiedzi na nieustannie rosnące zainteresowanie tego rodzaju wsparciem, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwiększył środki, przeznaczone na ten cel, do rekordowej stawki, wynoszącej aż 1,85 mld zł. Jak skorzystać z dofinansowania? Sprawdź zasady i termin składania wniosków.
Kto może zostać beneficjentem programu Mój Prąd 6.0?
Zacznijmy od tego, kto może zostać beneficjentem programu Mój Prąd 6.0. Będą to przede wszystkim mieszkańcy miasta i okolic, którzy wytwarzają prąd elektryczny wyłącznie na własne potrzeby. To jednak jeszcze nie wszystko. Aby ubiegać się o dofinansowanie, konieczne jest bowiem rozliczanie się z siecią na zasadzie bilansowania energii. Net-biling, bo właśnie o nim mowa, w praktyce sprowadza się do oddawania nadmiaru wyprodukowanej energii do sieci. Jej zużycie rozliczane jest następnie na podstawie analizy ilości energii oddanej i pobranej z infrastruktury energetycznej.
Jakie warunki trzeba spełnić, by uzyskać dotacje z programu Mój Prąd 6.0?
Wiesz już, kto może zostać beneficjentem programu Mój Prąd 6.0. Aby jednak otrzymać dofinansowanie, konieczne jest spełnienie ściśle określonych warunków. Kluczowym aspektem będzie tutaj termin, w którym poniesiono koszty instalacji. Został on ustalony na dzień 1 stycznia 2021 r., a dotacje dotyczą tylko inwestycji, które miały miejsce po upływie wyznaczonej daty. Niezwykle istotnym zagadnieniem w tym kontekście będzie również moment zgłoszenia przyłączenia instalacji PV do sieci. W przypadku, gdy miało to miejsce przed 1 sierpnia 2024 r., możliwe staje się uzyskanie dotacji na mikroinstalację o mocy od 2 do 10 kW. Jeśli jednak data ta została przekroczona, mieszkańcy Lublina mogą starać się o dofinansowanie na mikroinstalację o mocy od 2 do 20 kW. Tym razem jednak musi ona obejmować jedno z dwóch dodatkowych rozwiązań. Będzie to:
- magazyn energii, którego minimalna pojemność wynosi 2 kWh,
- magazyn ciepła o minimalnej pojemności wynoszącej 20 dm³.
Co więcej, łączna moc PV i magazynu energii nie może przekroczyć 50kW. To kluczowy warunek, bez którego przyznanie stosownej dotacji nie jest możliwe.
Jakie dokumenty musisz złożyć, by otrzymać dofinansowanie?
Spełnienie określonych warunków to swoisty fundament, na podstawie którego przyznawana jest dotacja z programu Mój Prąd 6.0. Do stosownego wniosku, musisz jednak dołączyć ściśle określone dokumenty. Zgodnie z wytycznymi na lich liście powinny znaleźć się:
- kopia dokumentu, potwierdzającego dostawę i montaż instalacji PV oraz protokół odbioru,
- zaświadczenie od Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD), potwierdzające zamontowanie licznika oraz dokument, poświadczający zmianę systemu rozliczania na net-biling,
- oświadczenie o zgłoszeniu do OSD nowego magazynu energii.
Jeśli w Twoim imieniu wniosek składa pełnomocnik, musisz dołączyć również stosowny dokument, potwierdzający pełnomocnictwo. Dotyczy to również sytuacji, gdy dofinansowanie trafi na numer konta, który przypisany jest innej osobie, niż wnioskodawca.
Ile wynosi dofinansowanie z programu Mój Prąd 6.0 w Lublinie?
Do tej pory skupiliśmy się na warunkach, jakie musza spełnić mieszkańcy miasta Lublin i jego okolic, by uzyskać dofinansowanie z programu Mój Prąd 6.0. Ile jednak może ono wynieść? Otóż dotacja wynosi maksymalnie 50% kosztów kwalifikowanych. W tym kontekście warto wspomnieć jednak również o limitach kwotowych, narzuconych przez twórców programu. W przypadku mikroinstalacji fotowoltaicznych, wysokość dofinansowania nie może przekroczyć bowiem 6000 zł. Kwota ta powiększa się wraz z rozszerzeniem inwestycji o magazyn ciepła lub energii. W tym przypadku wynosi ona:
- 7 000 zł dla samej instalacji fotowoltaicznej,
- 5 000 zł dla magazynu ciepła,
- 16 000 zł dla magazynu energii.
Podobne stawki obowiązują w przypadku systemów PV z dodatkowym urządzeniem, których przyłączenie do sieci zgłoszone zostało po 1 sierpnia 2024 r. W takich sytuacjach jednak dotacja nie dotyczy samej instalacji fotowoltaicznej, a systemu wraz z magazynem. W zależności od wybranych rozwiązań, dofinansowanie z programu Mój Prąd 6.0, zarówno dla Lublina, jak i dla innych części Polski, może wynieść nawet 28 000 zł.
Dlaczego kwota dofinansowania została zwiększona?
Na dotacje z programu Mój Prąd 6.0 pierwotnie przeznaczono 400 mln złotych. Liczba złożonych wniosków szybko przerosła jednak oczekiwania jego twórców, wyczerpując się już po upływie dwóch pierwszych tygodni. To właśnie dlatego Ministerstwo Klimatu i Środowiska podjęło decyzję o zwiększeniu środków. Owa nadwyżka pochodzi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ostatecznie pula została powiększona o kolejne 600 mln zł tuż przed rozpoczęciem kolejnej edycji programu, osiągając tym samym pułap 1,85 mld zł. Dzięki temu mieszkańcy Lublina i pozostałej części kraju mogą nadal starać się o dofinansowanie, gdyż w puli – na dzień 3 marca 2025 r. – pozostało jeszcze 38% środków.
Do kiedy można złożyć wniosek o dotację w Lublinie?
Szósta edycja programu Mój Prąd 6.0 rozpoczęła się 2 września i miała potrwać do 20 grudnia ubiegłego roku. Ogromne zainteresowanie uzyskaniem dotacji wymusiło jednak przedłużenie terminu zakończenia naboru. Ten ostateczny zakłada, że wnioski o dofinansowanie będą przyjmowane do 29 sierpnia 2025 r. lub też do wyczerpania się środków, przeznaczonych na ten cel. Stosowne dokumenty przesyłane są za pośrednictwem platformy aplikacyjnej, udostępnionej na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jakich błędów unikać, starając się o dotację w Lublinie?
Aby otrzymać dofinansowanie z programu Mój Prąd 6.0 warto unikać najczęściej popełnianych błędów. Na ich liście znaleźć można m.in.:
- nieprawidłowo wypełnione faktury, które nie zawierają wymaganych danych,
- brak potwierdzenia płatności,
- niepełną dokumentację
- brak adresu e-mail wnioskodawcy.
Częstym błędem, który zmniejsza szansę na to, że dotacja trafi na Twoje konto, jest również umieszczenie we wniosku urządzeń, które nie wpisują się w kryteria programu. Warto wiedzieć bowiem, że z programu Mój Prąd 6.0 nie można już uzyskać dofinansowania na:
- systemy zarządzania energią HEMS/EMS,
- pompy ciepła, które nie są wykorzystywane jako magazyny ciepła,
- kolektory słoneczne.
Aby uniknąć opóźnień w weryfikacji oraz odmownej decyzji, warto więc upewnić się, czy dołączona do wniosku dokumentacja jest kompletna i zgodna z wymaganiami, co umożliwi szybsze pozyskanie dofinansowania.